
Het woord “administratie” roept niet gauw warme gevoelens op. Veel ondernemers hebben er een broertje dood aan.
Vooral het financiële aspect (de “boekhouding”) moet goed georganiseerd zijn. Daardoor weet u op elk moment hoe uw onderneming er voor staat. En of u bij moet sturen.
Een goede boekhouding vergemakkelijkt ook het opstellen van de diverse belastingaangiften. Die hoeven dan geen slapeloze nachten meer op te leveren.
Nadat de boekhouding is aangemaakt kunt u de diverse facturen verwerken. Daaruit volgen periodieke rapportages en de benodigde gegevens voor de diverse belastingaangiften.
Uit een goede registratie is in één oogopslag ook te zien hoe het bijv. met uw debiteurensaldo staat, of uw voorraden.
Naast de interne redenen zijn er ook externe factoren, waarom een administratie noodzakelijk is. Zo stelt de Belastingdienst ook (vooral voor de BTW) nogal wat eisen.
Maar soms moet een onderneming (een deel van) de jaarrekening openbaar maken. En dat kan alleen als er een gedegen administratie is.
Vroeger gebeurde het administreren vooral handmatig. De digitalisering heeft het werk enorm vergemakkelijkt. Tegenwoordig is er administratiesoftware beschikbaar, waarmee een ondernemer vaak zelf het hele proces bij kan houden. Een ander voordeel van die digitalisering is, dat informatie á la minute beschikbaar is. Vroeger moest men eerst het hele proces doorlopen, voordat de resultaten beschikbaar waren.
Wilt u meer weten? Neem dan contact op met R&S Consult. Het eerste gesprek is altijd vrijblijvend en kosteloos.